Backdrop
iem pokaali

Kuva: Helena Kristiansson / ESL

EsportsGamingCS:GO

Jaa

Valven päätös suututti ammattilaiset – Counter-Striken jättipäivitys käyttöön jo major-karsinnassa

Keskiviikkona käynnistyvä IEM Fall käyttää Counter-Striken uusinta päivitystä. Monet ammattilaiset, valmentajat ja muut CS-vaikuttajat pitävät ratkaisua vääränä.

Mainos
Mainos

Valve julkaisi syyskuun 21. päivä Operation Riptide -päivityksen Counter-Strikeen. Päivitykseen sisältyi uuden operaation ja sen mukana tuomien tehtävien ohella liuta erinäisiä peliä muuttavia uudistuksia.

Päivityksessä esimerkiksi nostettiin M4A1-S-kiväärin vahinkoa sekä heikennettiin Desert Eagle -pistoolin tehoa hieman. Merkittävin uudistus oli kuitenkin mahdollisuus pudottaa kranaatteja aseiden tapaan, joka muuttaa peliä selkeästi.

Kranaattien pudottaminen mahdollistaa esimerkiksi ylimääräisen kranaatin antamisen varattomalle joukkuetoverille. Samalla se kuitenkin avaa erinäisiä erikoisia taktiikoita, jotka perinteisesti eivät olleet mahdollisia. Päivityksen myötä esimerkiksi yksi pelaaja voi heittää lukuisia savukranaatteja yhdelle pommipaikalle, mikä aiemmin olisi ollut varma merkki monen pelaajan läsnäolosta.

Muutoksen suuruudesta huolimatta turnausjärjestäjä ESL ilmoitti, että huomenna alkava viimeinen major-karsinta IEM Fall pelataan uudella päivityksellä.

ESL:n päätös johtuu Valven linjauksesta pelijulkaisijan suoraan tukemien turnausten suhteen, mutta monet ammattilaiset, valmentajat ja muut CS-vaikuttajat pitävät ratkaisua vääränä tai vähintään kyseenalaisena. Esimerkiksi maailman paras pelaaja eli Natus Vinceren Aleksandr "s1mple" Kostyliev päivitteli striimissään päivityksen mahdollistamia taktiikoita.

Jo mahdollisuus pudottaa kranaatteja on saanut monelta taholta kritiikkiä, mutta etenkin sen ajoitu ajoitus suhteessa karsinnan alkuun on saanut osakseen paheksuntaa. Esimerkiksi Epitácio ”TACO” de Melo ja Gabriel "FalleN" Toledo kyseenalaistivat molemmat linjauksen järkevyyden.

– Ensin he päättävät pitää RMR-tapahtuman juuri ennen majoreita pitääkseen kilpailun tason kovana – mikä on oikea ja hyvä päätös, mutta sitten he (Valve) julkaisevat samaan aikaan jättimäisen päivityksen. Onhan tämä aika hullua, de Melo kirjoittaa.

Complexityn valmentaja Luis "peacemaker" Tadeu puolestaan huomauttaa, että ajoituksesta johtuen ratkaisu on joillekin tiimeille epäreilu. Huippusarja BLAST Premierin lohkovaiheen viimeiset pelit päättyivät sunnuntaina, mutta BLASTissa käytettiin vielä edellistä päivitystä.

Käytännössä BLASTin C-lohkon neljä tiimiä, eli Complexity, Na'Vi, FaZe Clan ja Aleksi "Aleksib" Virolaisen OG, ehtivät harjoitella IEM Fallissa käytettävällä päivityksellä täysimääräisesti enintään kaksi päivää. Euroopan karsinta pelataan lisäksi laniturnauksena Tukholmassa, joten monet tiimit joutuvat karsimaan lyhyestä harjoitusajastaan entisestään matkatakseen turnauspaikalle.

Turnauksen ongelmat eivät kuitenkaan rajoitu yksinomaan päivitykseen. OG:n manageri Vladyslava Zakhliebina ihmetteli omassa Twitterissään IEM Fallin lohkovaiheen formaattia, jossa kaikki ottelut ratkaistaan paras yhdestä -koitoksina.

Yhden kartan otteluita pidetään lähtökohtaisesti hyvin arvaamattomina. Monet turnaukset ovat luopuneet kokonaan niiden käytöstä, koska käytännössä ne eivät kerro joukkueiden tasosta kovinkaan paljoa.

Siirry aiheisiin

Lisää aiheesta Esports


Vastaava päätoimittaja

Lassi Nummi

Uutisvinkit

uutiset@assembly.org
AssemblyTelia
Footer Backdrop