Useita peliaiheisia seminaareja tarjolla Scene Loungen lavalla – tule oppimaan ja innostumaan!
Pe 12:00 – 12:45
Scene Lounge
Pe 13:00 – 13:30
Scene Lounge
Pe 13:45 – 14:15
Scene Lounge
Pe 14:30 – 15:00
Scene Lounge
La 09:00 – 09:30
Scene Lounge
La 09:30 – 10:00
Scene Lounge
La 12:00 – 12:45
Scene Lounge
La 13:00 – 13:45
Scene Lounge
La 14:00 – 14:30
Scene Lounge
La 14:30 – 15:00
Scene Lounge
Scene Lounge -lavalla hallissa 6 on tarjolla useita seminaareja perjantaina ja lauantaina 4.-5. elokuuta Assembly Summer 2023 -tapahtumassa. Tule kuuntelemaan ja oppimaan alan ammattilaisten esitellessä aihepiirejä, joista he ovat itsekin innoissaan.
Seminaarisisällöistä vastaa IGDA Finland eli International Game Developers Association.
Kaikkien seminaarien kieli on englanti.
John on tukenut käyttäjä generoitua sisältöä (UGC) tekevää yhteisöä sekä pelintekijäksi haluavia opettamalla työkalujen ja tekniikoiden käytössä vuodesta 2010 lähtien, tällä hetkellä HypeHypellä. HypeHypellä John luo opetusmateriaaleja kaikentasoisille pelintekijöille. Tekemällä pelin luomisesta lähestyttävämpää kuin koskaan aiemmin, on asia josta John on hyvin intohimoinen.
Tällä hetkellä HypeHype tarjoaa kaikki olennaiset ominaisuudet ja työkalut modernin pelin tekemiseen ja nopeuttaa pelin luomisprosessia. HypeHypen avulla pelin tekeminen kestää kuukausien sijasta tunteja ja mikä parasta voit tehdä pelejä missä vain kännykällä.
HypeHype Oy on peli- & teknologia alusta, (ent. Frogmind), joka on julkaissut esim. palkitun BADLAND ja Rumble Stars pelit. Meidän missiomme on mahdollistaa pelikehitys kaikille helppokäyttöisellä ja ilmaisella työkalulla mobiilisti.
Seminaarin aihe: Live Demo, pelin luominen HypeHypellä.
Emma Varjo on Roleverse-pelifirman perustajajäsen ja UX Lead. Roleversen tavoitteena on tehdä kaikista pelikehittäjiä heidän vielä julkaisemattoman, uusiin teknologioihin tukeutuvan alustansa kautta. Hän uskoo tiedon jakamisen voimaan ja on aktiivinen GRUX SIG -yhteisön jäsen sekä GRUX Finland -yhteisön perustajajäsen ja yksi pääjärjestäjistä. Emma pyörittää myös ExpQuest Instagram-tiliä, jossa hän jakaa tietojaan prosesseista ja menetelmistä, jotka auttavat luomaan vaikuttavia ja pitkäkestoisia pelikokemuksia.
Seminaarin aihe: What is game UX? Introduction to the mindset
Natasha Skult on suomalaisen MiTale-nimisen pelikehitysyhtiön toimitusjohtaja ja luova johtaja. Yritys keskittyy tarinavetoisiin kokemuksiin ja gamificationiin. Natasha on aktiivinen jäsen suomalaisessa ja kansainvälisessä peliteollisuudessa toimien IGDA:n puheenjohtajana emeritus-roolissa. Lisäksi hän osallistuu akateemiseen tutkimukseen vuorovaikutteisesta tarinankerronnasta kvanttitietokoneiden avulla ja opettaa pelisuunnittelun ja digitaalisen pelitaiteen tuotannon kursseja Turun yliopistossa.
Seminaarin aihe: UI/UX Design Challenged in Game Development Using Quantum Computing
Joni Leiponen on pitkäaikainen tietokoneharrastaja, joka on kirjoittanut koodia siitä lähtien kun sai ensimmäisen IBM PC 8086 -tietokoneensa kolmannella luokalla. Hän on keskittynyt paljon reaaliaikaiseen grafiikkaan ja osallistunut aktiivisesti PC-demo-skeneen julkaisemalla yli 40 demoa demoryhmänsä adapt:n kanssa. Työurallaan Joni on toiminut softankehittäjänä monipuolisesti eri alueilla, mukaan lukien core/engine, käyttöliittymä ja backend puolet – ja nyt on ylpeänä kehittämässä reaaliaikaista Notch visualisointityökalua.
Seminaarin aihe: Just Demo It
Dina Ramse on intohimoinen auttamaan indie-peliyrityksiä onnistuneesti joukkorahoittamaan pelejään. He auttavat kaikenlaisten pelin eloon herättämiseen liittyvien asioiden kanssa, kuten sosiaalisen median ja markkinoinnin parissa.
Seminaarin aihe: What is indie marketing really?
Oleg johtaa Games Factory Talents -nimistä peliteollisuuden osaajien houkutteluun erikoistunutta toimistoa ja tapahtumanjärjestäjää. He auttavat Euroopan pelikehitysstudioita löytämään parhaat maailmanlaajuiset osaajat ja luomaan loistavia pelejä. Tiiminä he yhdistävät rakkautensa peleihin ja rakkautensa ihmisiin. Kaksi kertaa vuodessa, huhtikuussa ja lokakuussa, he järjestävät pelikehitykseen keskittyviä hybridimallisia Games Job Fairs -tapahtumia, joissa johtavat eurooppalaiset pelistudiot ja osaajat kokoontuvat kolmen päivän ajaksi kuuntelemaan puheita ja paneelikeskusteluja, verkostoitumaan, esittelemään brändejään ja osaamistaan, kehittymään urallaan sekä osallistumaan haukoihin aktiviteetteihin.
Seminaarin aihe: Game Jams and Challenges: A Portfolio Gamechanger
Inari Bornholm toimii vanhana järjestelmäsuunnittelijana FISHLABS GmbH:ssa, Embracer-pelituton AA+ tason pelikokemuksiin keskittyvässä pelistudiossa. Hän aloitti videopelien parissa freelancerina ja indie-suunnittelijana ennen kuin liittyi Ubisoftiin, jossa hän työskenteli kahden pian julkaistavan pelin, The Crew Motorfestin ja Assassin’s Creed: Miragen, parissa kerronnallisena suunnittelijana.
Seminaarin aihe: Get sh*t done first, get sh*t good second
“Olen mies ilman nimeä, mutta demoscenessä minut tunnetaan nimellä Navis ASD:ltä – päivisin ohjelmoija ja öisin uneksija. Kävin ensimmäisen kerran Assembly-tapahtumassa 20 vuotta sitten, enkä ole sen jälkeen voinut vastustaa suurten demolavojen kutsua.”
Seminaarin aihe: The Definitive Guide to Your Next Megademo
Taina Myöhänen on tohtorikoulutettava Tampereen yliopiston Pelikulttuurin tutkimuksen huippuyksikössä, ja hän tutkii monimuotoisuutta Suomen peliteollisuudessa. Ennen tutkimustyötä Myöhäsellä oli yli 15 vuoden kokemus peliteollisuudesta erilaisissa johtotehtävissä. Hän oli yksi We in Games Finlandin perustajista ja toimi ensimmäisenä puheenjohtajana. Kyseessä on organisaatio, joka edistää monimuotoisuutta ja inklusiivisuutta Suomen peliteollisuudessa. Taina oli myös jäsen Task Force -ryhmässä, joka pyrkii estämään seksuaalista häirintää Suomen peliteollisuuden ekosysteemissä.
Seminaarin aihe: Diversity in the Finnish Game Industry
Terhi Marttilalla on tohtorin tutkinto digitaalisesta mediasta Porton yliopistosta Portugalista. Hän on jatko-opiskelija eGames Lab -tutkimushankkeessa, GAGE (Game art and gender equity) -projektin jäsen ja tutkija Interactive Technologies Institute (ITI/LARSyS) -tutkimuslaitoksessa. Terhi luo leikkisää transmedia-taidetta selaimessa perustuen omiin runoihinsa, teksteihinsä ja ääniin: omaan ääneensä, muiden ääneen ja tietokoneääneen. Hänen töitään on julkaistu Electronic Literature Collection 4:ssä, New River Journalissa, nokturno.fi:ssä, raum.pt:ssä ja niitä on jaettu ELO:ssa, ACM SIGGRAPH SPARKSissa, Consciousness Reframedissa, Videojogosissa ja muissa tapahtumissa.
Luciana Lima on suorittanut tohtorin tutkinnon psykologiasta Porton yliopistosta Portugalista ja toimii tällä hetkellä tutkijana Interactive Technologies Institute (ITI/LARSyS) -tutkimuslaitoksessa. Hän on Game Arts and Gender Equity (GAGE) -projektin yksi perustajista, joka pyrkii kartoittamaan naisten osallistumisen ja integraation kehitystä Portugalin digitaalisten pelien teollisuudessa. Hänen tärkeimmät tutkimusaiheensa ovat sukupuolten tasa-arvo teknologia-alalla, monimuotoisuus ja sisällyttäminen digitaalisten pelien teollisuudessa sekä pelit interaktiivisina, teknologisina ja taiteellisina kulttuurituotteina. Vuonna 2023 hän julkaisi kirjan “Thinking Gender through Digital Games”.
Seminaarin aihe: Feminist poiesis – multidisciplinary creation and collaborative research in digital art and games in Portugal